A felnőtt lakosság 95%-a érzékeli a gazdasági válság hatását. Többségük (közel 60%) jelentősen, további 35%-uk valamelyest mérsékelte kiadásait.
Jellemzően az idősebbeket, alacsony jövedelműket érinti a megszorítás fokozottabb mértékben, míg a fiatalabbak esetében mérsékeltebb a csökkentők aránya. 2009-hez viszonyítva 2011. év végén lényegesen magasabb volt azon lakosok aránya, akik esetében jelentős volt a kiadások csökkenése, két éve közel 40%-os volt arányuk.
A legtöbben a ruházati cikkekről és a szórakozásról mondanak le
A különböző termékkategóriák tekintetében döntően a ruházati cikkekről és a szórakozási lehetőségekről mondtak le a fogyasztók, a válságot érzékelők mintegy 44-50%-a szignifikánsan mérsékelte ezek kiadásait. (A 2 évvel ezelőtti adatokhoz képest döntően az utóbbi területén figyelhető meg jelentős visszaesés.)
A válság a fogyasztói kosárban legkevésbé az egészségügyi kiadásokat érintette, a lakosok 25%-a számolt be arról, hogy kevesebbet költ rá (ez az arány 2009-ben 15% volt).
Az egészségügyi tételek közül jellemzően a vény nélkül kapható gyógyszerekre fordított összeg csökkent, a lakosság 14%-a mérsékelte ezeket, míg a receptköteles gyógyszerek vagy az étrend-kiegészítők esetében 12% ez az arány.
A kutatásról
A Szinapszis Kft. 2011 novemberében telefonos, kérdőíves kutatás keretében vizsgálta a hazai lakosság témával kapcsolatos attitűdjét. A válaszadók száma összesen 1029 fő volt, a minta országos lefedettségű, életkor (18+), nem, régió és településtípus alapján országosan reprezentatív.
*forrás:btl.hu